اسپند شفای ۷۰ نوع بیماری 

خواص اسفند در رویات
از امام صادق علیه السلام درباره اسپند و کندر سوال شد پس آن حضرت فرمود: هیچ ریشه ای از گیاه در زمین نمی جنبد و هیچ شاخه ای در آسمان بالا نمی رود مگر آنکه خداوند فرشته ای را ماموریت داده تا آن را به قطعات خرد شده تبدیل کند یا به سرنوشتی که دارد برساند و شیطان (میکروب) از هفتاد خانه ای می گریزد که در نزدیکی خانه ای باشد که در آن اسپند است و شفا از هفتاد بیماری در اسپند است که آسانترین آن خوره است پس دود کردن اسپند را از یاد نبرید ولی کندر منتخب و برگزیده پیامبران سابق است و حضرت مریم علیه السلام از آن کام گرفت و هیچ دودی سریعتر از دود کندر به آسمان بالا نمی رود. دود کندر میکروب‌ها را دفع و آفات و بلاها را طرد می‌کند پس دود کردن کندر را از یاد نبرید. 
در التیام بیماری‌های پوستی جوشانده ریشه اسپند اثر بسیار زیادی دارد عفونت‌های پوستی خصوصاً اگزما را درمان می‌کند و از بروز حساسیت های پوستی جلوگیری می کند. دانه های اسپند خواب آور و معرق است. اسپند نرم کننده سینه و ریه بادشکن امعاء، زیاد کننده شیر مادر، مسهل سودا، بغلم و ضد کرم کدو است. به‌طور خلاصه می‌توان خواص اسپند را در چند امر اساسی مطرح کرد:

  • طبیعت این گیاه گرم و خشک است. 
  • اسفند جلادهنده سینه و شش از رطوبت لزج، مقوی نیروی جنسی، چاق کننده، ادار آور روان کننده ،شیر مسهل سودا و بلغم و کرم کدو می‌باشد برای این منظور بعد از غذا نصف قاشق چای خوری اسفند را با یک استکان آب قورت دهید برای بالغین تا هفت روز
  • خوردن اسفند برای صرع، فلج، جنون، نسیان و سایر بیماری‌های سرد دماغی و عصبی مفید است و برای گرم کردن بدن رفع استسقا، یرقان و سیاتیک موثر است.
     
  • دود کردن دانه آن برای ضد عفونی کردن محیط مفید است و از قدیم این مرسوم بوده است (که الان البته به عنوان رفع چشم بد دود می‌کنیم).
     
  • چنانچه به سیاتیک مبتلا هستید به مدت ۱۵ شب مقدار ۷ گرم اسفند را با آب قورت دهید که بسیار مفید است.
     
  • مصرف آن همراه با آب و یا آسیاب شده همراه با روغن حیوانی جهت رفع بی حسی و یا نقصان حس و حرکت اعضا و رعشه بسیار مفید می‌باشد.
     
  • اگر ۳۰ گرم از آن را آسیاب کنید و با ۱۲۰ گرم آب بجوشانید و آن را صاف کنید و با ۹۰ گرم عسل و ۶۰ گرم روغن کنجد بخورید حالت بهم خوردگی شدیدی بهتون دست میده که سینه را از هرچی ماده لزج هست پاک می‌کند برای تنگی نفس و سرفه های شدید رطوبتی بسیار بی نظیر است. 


 

  • اگر ۱.۵ گرم اسفند را صبح ناشتا به همراه خاکشیر با کمی آب بدون اینکه کوبیده شود بخورید برای تکرر ادارار و سستی ادرار بسیار مفید است البته در هنگام معالجه نباید ماست و کشک و ترشی جات مصرف کنید. 
     
  • کودکانی که به علت سستی کمر و ضعف مثانه شب‌ها رختخواب خود را خیس می‌کنند یعنی شب اداری دارند بهتر است هر شب مخلوطی از تخم رازیانه اسفند از هر یک یک قاشق چای خوری بخورند و در ضمن صبحها یک یا دو عدد زرده تخم مرغ و کمی عسل خالص خوب میل کنند.
     
  •  جهت رفع ناراحتی سینه و تنگی نفس می‌توانید اسفند را همراه با تخم کتان به نسبت مساوی خوب آسیاب کنید و با عسل مخلوط کنید سپس روزی دو بار به اندازه دو حبه میل کنید.
     
  • برای رفع سنگینی گوش و کری گوش و صدای گوش می‌توانید اسفند را در آب ترب و روغن زیتون بجوشانید و ۳ قطره در گوش بریزید. 
     
  • برای رفع اعتیاد به مواد افیونی می‌توانید مقداری دانه اسفند را بو داده کنید بعد آن را خوب آسیاب کنید و با عسل مخلوط کنید و و روزی سه حبه میل کنید. 
     
  • شیاف گرد دانه اسفند با روغن ایرسا دهانه عروق و خون بواسیر را باز می کند. 
     
  • بخور دانه‌های اسفند برای تسکین درد دندان بسیار مفید است.
     
  • روغن اسفند از نظر طبیعت گرم و خشک است و برای رفع فلج و لقوه رعشه سستی، صرع و پریدن ناگهانی اعضای بدن چه از طریق خوردن و چه استفاده از ضماد آن مفید است تنقیه با آن نیز برای تسکین درد کمر و سیاتیک و سردی کلیه و رحم بسیار مفید است.

تذكر مهم 

  1.  اسفند برای گرم مزاجان مضر است سبب سردرد دل خوردگی و استفراق می‌شود که برای رفع آن می‌توان میوه های ترش و سکنجبین میل کرد.
  2. مقدا مصرف اسفند۵ تا ۱۰ گرم بوده و زیاده بر این سمی میباشد. 
  3. از جویدن دانه های اسفند اکیداً خوداری کنید چرا که حاوی مواد سمی 
  4.  منظور از خوردن دانه های اسفند که برای درمان بیماری گفته شد همان دانه های سیاه رنگی است که دود می‌کنید.

 

0 نظرات

ارسال نظرات